Punctualiteit op het hoofdrailnet

92,6%

88,9%

91,1%

Reizigers vinden het belangrijk om te kunnen rekenen op een veilige, betrouwbare en voorspelbare reis. NS zet zich in voor een punctuele reis gedurende de dag, op alle dagen van het jaar en overal in Nederland. Met de prestatie-indicator reizigerspunctualiteit meten we de punctualiteit, waarbij we ook kijken naar gehaalde aansluitingen. In 2019 bleef de reizigerspunctualiteit gelijk aan 2018: 92,6%. Deze score is het resultaat van een robuuste dienstregeling waarvan de betrouwbaarheid steeds verder wordt geoptimaliseerd. Daarnaast hebben we hulpmiddelen ingevoerd die de stiptheid van de uitvoering van de dienstregeling verbeteren. Zo is in mei 2019 de uitrol van de smartwatch voor conducteurs gestart. Op Utrecht Centraal hebben we een proef gedaan met aanvullende instapinformatie voor reizigers: drukte in de trein, minuten tot vertrek en de laatste 10 seconden tot het fluitmoment van de conducteur. Er zijn helaas ook enkele gebeurtenissen geweest waardoor we de reiziger niet hebben kunnen bieden wat we beoogden. Dit betrof voornamelijk de gevolgen van materieeldefecten, werkzaamheden aan de infrastructuur en weersinvloeden.

Invloed van het weer op de dienstregeling

In 2019 was op 21, 22 en 30 januari sprake van winters weer, wat aanleiding was om een aangepaste dienstregeling met minder treinen te rijden. De zomerwarmte in juli leidde tot klanthinder door uitval van (defecte) treinen en (wissel)storingen. In de herfst trad het herfstweer vroeg op, maar bleef de verwachte punctualiteitsdip door gladde sporen beperkt. NS is steeds beter voorbereid en herstelt sneller door het rijden van een aangepaste dienstregeling, grootschalige inzet van monteurs op herstelwerk en technische aanpassingen aan treinen.