NS verzorgt elke werkdag ruim 1,3 miljoen treinreizen met ruim 5.000 Sprinter- en Intercitydiensten. Met name omdat er steeds meer reizigers bij komen, investeert NS in aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan voorop. Omdat de beschikbaarheid van treinen is toegenomen, ervaren reizigers meer zitplaatsen en meer comfort.
Nieuw en gemoderniseerd materieel
De totale investering in de aanschaf en modernisering van materieel bedraagt € 3,8 miljard tot en met 2024.
Modernisering van Intercity’s
NS moderniseert tot en met 2020 in totaal 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen. De meeste van de vernieuwde treinen – met comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in de 1e klas en kunst – zijn inmiddels in de dienst opgenomen. De laatste trein verlaat in 2020 de werkplaats in Haarlem. In maart 2018 kondigde NS de modernisering aan van nog eens 45 dubbeldekkers van het type VIRM 2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. De eerste vernieuwde treinen uit deze serie gaan vanaf 2021 het spoor op.
Vernieuwing Sprinters
In augustus 2018 kwamen de eerste vernieuwde Sprinters (type SLT) met rolstoeltoegankelijk toilet en schuiftrede op het spoor. De vernieuwde SLT heeft ook twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met een speciale noodknop en tactiele (voelbare) informatie voor mensen met een visuele beperking. Naar verwachting zijn eind 2021 alle 131 treinstellen vernieuwd. Voor meer comfort heeft NS in de eerste helft van 2019 de stoelbekleding van alle 35.000 treinstoelen van de 131 Sprinters vervangen door kunstleer.
Nieuwe Sprinters
Sinds 9 december 2018 rijden de eerste van de in totaal 206 bestelde nieuwe Sprinters (type SNG) van de Spaanse treinfabrikant CAF op het spoor. In 2019 zijn de treinen stap voor stap in de dienstregeling ingepast. De nieuwe Sprinters passen bij de wensen van onze reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren stoelbekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.
Intercity Nieuwe Generatie
NS gaat de eerste Intercity Nieuwe Generatie in 2021 rijden. In 2019 kwamen de eerste treinen uit de fabriek en startte het traject van testen, toelaten en opleiden. Deze snelle (max. 200 km/u), enkeldeks treinen zijn zowel geschikt voor het hoofdrailnet als de hogesnelheidslijn. In totaal gaat het om 25.000 zitplaatsen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, ledverlichting met Intelligent Light Control, USB-punten en stopcontacten in 1e en 2e klas, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken voor onderweg. De trein moet in 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven, deels over de HSL. NS heeft in 2019 aanvullend 18 Intercitytreinen besteld die geschikt zijn om door te rijden naar België. Door nu een serie te bestellen, zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, in totaal 20 nieuwe intercity’s beschikbaar. Die kunnen naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel rijden. Dat levert een extra capaciteit van ongeveer 8.000 zitplaatsen.