Abellio is sinds 2002 in het VK actief, met solide operationele- en financiële resultaten en tevreden klanten. Abellio UK wil de operationele prestaties verder verbeteren en in de gehele bestaande portfolio een duurzame redelijke winst realiseren als rendement op geïnvesteerd kapitaal door middel van solide operationele prestaties en tevreden reizigers. In 2020 blijft Abellio UK zich inspannen om de bestaande contracten zo efficiënt mogelijk uit te voeren en op zoek te gaan naar nieuwe kansen met een commercieel en duurzame aanpak. Hiertoe behoort de invoering van een eerste vloot van louter elektrische bussen in Londen en de ontwikkeling van smartcard producten voor klanten waarmee het gemak van het betalen van de treinreis wordt vereenvoudigd. In 2020 gaat Abellio door met de introductie van de nieuwe treinen voor ScotRail en Greater Anglia en starten we met introductie van nieuwe treinen in West Midlands en Merseyrail. Tevens treffen we voorbereidingen voor de invoering van nieuwe treinen voor East Midlands in 2022. In 2020 blijft het politieke en economische klimaat voor uitdagingen en (financiële) onzekerheid zorgen. De belangrijkste zaken zijn het Central London Employment (CLE)-mechanisme bij Greater Anglia, de verbetering van de prestaties bij West Midlands en in het algemeen tijdige introductie van nieuwe treinen zonder dat dit tot hinder voor de klant leidt, de groei van het aantal reizigers en de arbeidsverhoudingen en relatie met de bonden. Abellio UK zal op de nationale politieke agenda inspelen waar het bus en spoor en de mogelijke hervorming van het spoorconcessiestelsel betreft.
Exploitant | Einddatum contract | Mogelijke verlenging |
Greater Anglia | 12 oktober 2025 | 12 oktober 2026 |
Merseyrail | 20 juli 2028 | 20 juli 2033 |
ScotRail | 31 maart 2022 | -- |
West Midlands | 31 maart 2026 | 31 maart 2028 |
East Midlands | 17 augustus 2027 | 17 augustus 2029 |