Betaalgemak in het openbaar vervoer

Met het programma OV-betalen van het NOVB (waaronder NS) wil de OV-sector reizigers meer keuze en gemak bieden voor het betalen van hun reis. In de toekomst kunnen reizigers niet alleen in- en uitchecken met een OV-chipkaart, maar daarnaast ook met bijvoorbeeld een bankpas, creditcard, mobiele telefoon of smartwatch. Van januari tot en met juli 2019 vond er een proef rondom reizen met een betaalkaart plaats op het traject Den Haag-Leiden. Op basis van de technologie voor contactloos betalen konden reizigers met een bankpas en creditcard in- en uitchecken. Reiskosten werden aan het eind van elke dag automatisch afgeschreven. Zo’n 300 reizigers maakten circa 2.000 reizen met hun betaalkaart. 90% van de deelnemers aan de proef vindt dat ‘reizen met de betaalkaart’ gemak biedt, 75% zegt dat de betaalkaart voordelen biedt ten opzichte van de OV-chipkaart en bijna 70% vindt dat de betaalkaart drempels verlaagt om het OV te pakken. Ook op technisch vlak hebben we veel geleerd. Zo moeten we bijvoorbeeld de doorstroomsnelheid van poorten en palen verbeteren, net als de inspectie in de trein en het verwerken van reisdata om reizigers realtime inzicht geven in gemaakte reizen met bijbehorende prijzen.
NS is begonnen met het vereenvoudigen van het reizen met de NS-Business Card. De eerste verbeteringen zijn beschikbaar in de NS-app, waaronder de online klassewissel. Deze kan nu ook een kwartier na inchecken worden aangepast, als reizigers na inchecken graag van klasse wisselen.