Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
flow

Investeringen

NS investeerde in 2019 voor € 769 miljoen (2018: € 898 miljoen) onder andere in de Sprinter Nieuwe Generatie en de vervolgorder hierop, de Intercity Nieuwe Generatie, de revisie en modernisering van de VIRM1 en aanpassingen in de onderhoudsbedrijven om het nieuwe materieel te kunnen onderhouden. NS investeerde samen met ProRail onder meer in de stations Amsterdam Zuid, Rotterdam Alexander en Zaandam. Daarnaast investeert NS in toenemende mate in IT-oplossingen. Een strategische pijler is de transitie naar een datagedreven organisatie. Dit wordt programmatisch vormgegeven en behelst een traject over meerdere jaren, waarin enerzijds wordt geïnvesteerd in het nieuwe datafundament en anderzijds wordt geïnvesteerd in datatoepassingen voor bijvoorbeeld logistieke planning, personeel en de reiziger. Een voorbeeld is de zitplaatszoeker waarin de NS-reisplanner realtime de drukte en de zitplaatskans wordt weergegeven in de trein. Ook lopen er meerjarige programma’s waarmee NS legacy-systemen vervangt door moderne applicaties die meer wendbaarheid brengen in het applicatielandschap van NS. Zo is de vervanging van het oude logistieke bijsturingssysteem succesvol afgerond, hetgeen een kritische toepassing is voor onze bedrijfsvoering. Met realtime monitoring worden technische gegevens uit sensoren in de trein gelezen waardoor technische storingen in de trein vroegtijdig worden voorkomen. De pilot met het slimme fietsslot is gestart in Apeldoorn. Reizigers die een OV-fiets huren zullen hun huurfiets, uitgerust met een slim OV-fietsslot, kunnen ontgrendelen met hun OV-chipkaart. De pilot ‘betalen in het OV met de bankpas’ in Leiden en Den Haag is succesvol afgerond. NS is gestart met de voorbereidingen om in het OV met de bankpas of mobiel te kunnen in- en uitchecken. Ook is met de introductie van NS Flex het op rekening reizen voor consumenten mogelijk gemaakt.

Toevoegen aan verslag
Print pagina