Drempelloos reizen

Om de trein aantrekkelijk te houden, investeren we in vervoer dat een goede aanvulling is op de trein. Zo maken we de reis voor en na de trein prettig en dragen we bij aan een gemakkelijke reis van deur-tot-deur.

Fietsparkeren

Circa 40% van de treinreizigers komt met de fiets naar het station. Zij kunnen gebruikmaken van 173.000 bewaakte stallingsplaatsen, ruim 311.000 onbewaakte stallingsplaatsen en 12.000 fietskluizen bij de stations. ProRail en NS Stations ontwikkelen samen met partners fietsenstallingen waar treinreizigers hun fiets op een gemakkelijke en prettige manier kunnen stallen. Onder meer met iedere eerste 24 uur gratis stallen in 64 fietsenstallingen, digitale verwijzing naar vrije plekken, gebruik van de OV-chipkaart en een uniforme uitstraling. In 2019 hebben gemeente Utrecht, ProRail en NS Stations een van de grootste fietsenstallingen ter wereld geopend met 12.500 fietsparkeerplekken en 1.000 OV-fietsen. Op station Amstel opende de geheel nieuwe en uitgebreide fietsenstalling voor in totaal 3.300 fietsen. Op station Tilburg werd het startschot gegeven voor de bouw van twee nieuwe fietsenstallingen bij station Tilburg die samen ruim 7.500 fietsen kunnen herbergen.

Innovaties testen in het NS Fiets InnovatieLab

Onder de noemer Fiets Innovatielab zijn in 2019 met uiteenlopende partners op verschillende plaatsen in Nederland de volgende innovaties getest:

• Nieuwe in- en uitcheckzone, waarbij reizigers in- en uitchecken met hun OV-chipkaart zonder langs een servicemedewerker te gaan. Ze kunnen ook een tag op hun fiets krijgen waarmee ze automatisch in- en uitchecken. Zo gaat stallen nog sneller en hebben servicemedewerkers meer tijd voor servicetaken.

• Slim OV-fietsslot, dat geopend en gesloten wordt met de OV-chipkaart.

• Nieuwe fietsenrekken voor licht afwijkende fietsen. NS Fiets neemt deel aan deze pilot van ProRail.

• E-bike voor zakelijk gebruik.

• Wisselfiets, waarbij reizigers die ’s ochtends naar het station fietsen hun fiets delen met reizigers die een fiets gebruiken om vanaf het station naar hun werk te reizen.

Fiets & Service

Fiets & Service is een formule voor fietsreparatie, fietsonderdelen en fietsaccessoires. In totaal waren er eind 2019 24 stations met Fiets & Service. In 2019 tekende NS Stations met AGU een overeenkomst voor de levering van fietsonderdelen en fietsaccessoires voor OV-fiets en Fiets & Service. De overstap op één leverancier voor OV-fiets en Fiets & Service bevordert efficiëntie, schaalvoordeel en uniformiteit.

OV Fiets

Reizigers maakten in 2019 5,3 miljoen ritten (2018 4,2 miljoen) op de OV-fiets. In totaal zijn er ruim 20.000 OV-fietsen beschikbaar op bijna 300 locaties. Ook het klantoordeel over OV Fiets steeg. Klanten gaven gemiddeld een 8,1 (2018: 7,9). Het percentage reizigers dat een 8 of hoger geeft, steeg van 69% in 2018 naar 76% in 2019.

Autoparkeren

Ruim 5% van de treinreizigers komt met de auto naar het station en parkeert daar. In 2019 is bij 4 stations P+R-capaciteit uitgebreid met in totaal 132 extra parkeerplaatsen. NS heeft het beheer van de 50 betaalde P+R-locaties met in totaal ruim 10.000 parkeerplekken bij stations sinds het begin van het jaar gegund aan Q-Park. NS is verantwoordelijk voor het formulebeleid en exploitatie van de betaalde P+R-locaties bij stations. In vervolg hierop werkt NS met partners aan verandering van de manier van inrijden, korting, betalen, en uitrijden. In december zijn we gestart met het testen van dit nieuwe concept bij Rotterdam Centraal en Driebergen-Zeist.

NS Zonetaxi

Eind 2018 kwam NS Zonetaxi op 244 extra stations beschikbaar. In 2019 konden reizigers in totaal op 377 stations gebruikmaken van NS Zonetaxi. Online boeken en vooraf betalen via iDEAL maken het eenvoudig om een zonetaxi te regelen.