In 2019 behaalde Abellio Duitsland een omzet van € 534,2 miljoen met haar activiteiten. Als alle concessies volledig zijn gemobiliseerd zal de omzet groeien naar ongeveer € 830 miljoen in 2021. De EBIT van € -24,5 miljoen (2018 € -1,4 miljoen) was lager dan de doelstelling als gevolg van:
-
nieuwe collectieve arbeidsovereenkomsten met de vakbonden, wat leidde tot een grotere behoefte aan medewerkers, hogere personeelskosten en extra wervings- en opleidingskosten
-
hoge boetes voor uitval, punctualiteit en kwaliteit (€ 19,4 miljoen) door onder andere een hoger niveau van werkzaamheden aan het spoor
-
Opstartproblemen bij de start van nieuwe concessies een nadelige uitwerking op het resultaat van 2019
Gedurende het jaar zijn mobilisatiekosten gemaakt voor gestarte en nog te starten contracten van € 9,5 miljoen (2018 € 7,0 miljoen) en verwerkt in het gerapporteerde resultaat. Mobilisatiekosten worden deels geactiveerd en deels in de kosten verantwoord voorafgaand aan de exploitatie, terwijl inkomsten pas worden gegenereerd nadat de exploitatie daadwerkelijk is gestart.
Abellio Duitsland exploiteert momenteel 292 treinvoertuigen met ongeveer 256.000 reizigers per dag en heeft 2.754 mensen in dienst. Volgens het ‘concurrentierapport 2019/2020’ van Mofair is Abellio Duitsland de op drie na grootste TOC van de concurrerende spoorwegmaatschappijen geworden, met een marktaandeel van 5,3 procent in jaarlijkse treinkilometers van 52,8 miljoen aan het eind van 2019. Abellio heeft de afgelopen jaren een goede concurrentiepositie op de Duitse spoormarkt opgebouwd.
Abellio Duitsland geconsolideerd | 2019 | 2018 |
(in miljoen €) | ||
Opbrengsten | 534,2 | 356,8 |
EBIT voor IFRS 16-effect | -32,8 | -1,4 |
IFRS 16-effect | 8,3 | - |
EBIT | -24,5 | -1,4 |
Intercompany financieel resultaat* | -5,3 | -5,3 |
Overige financiële resultaten | -13,2 | -0,6 |
Winst voor belastingen | -42,0 | -7,3 |
Vennootschapsbelasting | -10,3 | -0,7 |
Nettoresultaat | -32,7 | -6,6 |
Nettoresultaat voor IFRS 16 impact | -28,8 | -6,6 |
Kapitaalinvesteringen | 27,9 | 22,1 |
Eigen vermogen toerekenbaar aan NS | 61,2 | 53,5 |
Overige garanties verstrekt door NS | 0 | 32,2 |
Capital at Risk Abellio Duitsland | 61,2 | 85,7 |
- * Intercompany financieel resultaat bestaat uit interest lasten op leningen en garantievergoedingen aan de aandeelhouders
In juni 2019 begon Abellio in Baden-Württemberg met de exploitatie van de eerste fase van Stuttgarter Netz (STN), waarna de tweede fase in december 2019 van start ging. De derde fase zal in juni 2020 een aanvang nemen. In Noordrijn-Westfalen begon Abellio in december 2018 met de exploitatie van de eerste fase van Rhein-Ruhr-Express (RRX). De tweede fase zal in juni 2020 starten. In Midden-Duitsland ging de STS-concessie in december 2018 het vierde jaar van exploitatie in. Ondanks talrijke infrastructuurwerkzaamheden van DB Netz presteerde Abellio Rail Mitteldeutschland goed op het STS-net met een gemiddelde punctualiteit van 95,4%, en is de punctualiteit van DISA in de loop van het jaar verbeterd na een moeilijke start in december 2018 met uiteindelijk een gemiddelde punctualiteit van 92,3%.
In de kwaliteitsrapporten van de regionale vervoersorganisatie in Westfalen-Lippe (NWL) staat Abellio de laatste jaren voortdurend op het podium met een gouden of zilveren medaille. Abellio stond tevens consequent hoog genoteerd in de ranglijst voor klanttevredenheid van de OV-autoriteit in het Rijn-Ruhrgebied (VRR). Het bedrijf scoort punten op het gebied van punctualiteit, zitplaatsen en conducteurs. Bovendien voelen de reizigers zich bijzonder veilig in de treinen van Abellio. Het bedrijf bezet dan ook de eerste zes plaatsen op de ranglijst van in totaal 49 contracten. De algehele klanttevredenheid over het bedrijf nam toe, waardoor Abellio volgens de VRR voor het eerst sinds 2013 uitgroeide tot de populairste spoorwegmaatschappij voor reizigers in Noordrijn-Westfalen.
Verder hebben medewerkers van Abellio meerdere nationale en regionale prijzen gewonnen in de vermaarde ‘Eisenbahner mit Herz’-competitie die door Allianz pro Schiene wordt georganiseerd. Dit jaar werd een van onze conducteurs van Abellio Rail Mitteldeutschland de winnaar van de deelstaat Thüringen.
Organisatie en medewerkers
Het hoofdkantoor van Abellio Duitsland is gevestigd in Berlijn, met vestigingen in Halle, Bielefeld, Hagen en Stuttgart. Abellio heeft een collectieve arbeidsovereenkomst met de vakbonden Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL) en Eisenbahn Verkehrs Gewerkschaft (EVG). Met de mobilisatie van diverse nieuwe netwerken en de uitkomsten van de collectieve arbeidsovereenkomsten met de vakbonden, moest Abellio op een krappe arbeidsmarkt in Duitsland grote inspanningen leveren om voldoende personeel aan te nemen om de contracten te kunnen uitvoeren. De opname van zo’n groot aantal nieuwe collega’s vergt veel van de organisatie.
Nieuwe treinen
Abellio Duitsland heeft nieuwe treinen besteld via een operationele lease: voor Stuttgarter Netz zullen 52 Bombardier Talent 2-treinen gebouwd worden. De treinen voor Abellio, die eigendom zijn van OV-autoriteit Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW), bestaan uit 26 elektrische treinstellen met drie rijtuigen en 26 elektrische treinstellen met vijf rijtuigen. Helaas was de fabrikant, Bombardier, niet in staat de bestelde treinen op de afgesproken data te leveren. Bij de aanvang van de concessie moesten daarom oudere en verschillende soorten treinen worden ingezet, met grote operationele complexiteit en lage punctualiteit tot gevolg.
Om zich volledig aan de dienstregeling en de capaciteitseisen van de OV-autoriteit te kunnen houden, heeft Abellio een alternatief concept ontwikkeld. De achttien ontbrekende treinen worden vervangen door verschillende soorten treinen die geleend worden van Agilis GmbH, WestfalenBahn GmbH en DB Regio AG. Ook heeft Abellio DB Regio AG opgedragen de lijn Stuttgart-Heilbronn enkele maanden te exploiteren. Machinisten moesten zich voorbereiden op het besturen van een grote verscheidenheid aan treinmodellen en kregen daarvoor een opleiding. De operationele planners moesten hun plannen steeds bijstellen en wijzigen, wat veel tijd in beslag nam. De nieuwe treinen zullen nu pas halverwege 2020 door de federale spoorweginstantie volledig worden gehomologeerd.
Namens de Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft Stadler 41 Flirt-voertuigen van de nieuwe vloot voor S-Bahn Rhein-Ruhr, geëxploiteerd door Abellio, geleverd. Voor het Ruhr-Sieg-Netz 2 van Abellio hebben de bestaande treinen een nieuw interieur gekregen. Op dit moment zijn er zeventien twee- of driedelige FLIRT-elektrische treinstellen (Stadler) en een dieseltrein, Coradia LINT (Alstom), in gebruik. Bijzonder opvallend in dit netwerk is een 'feelgood'-trein. Deze trein heeft een kleurrijke gezinscoupé en een speciaal interieurontwerp met veel grafische details. Een markant buitenontwerp, nieuwe sfeervolle verlichting en nieuwe zitplaatsen in de eerste en tweede klas verschaffen extra comfort tijdens de reis.