Abellio is een volle dochter van NS en opereert op de markten voor reizigersvervoer in het Verenigd Koninkrijk (VK; UK) en Duitsland. Abellio heeft een EBIT van € 55 miljoen en een nettowinst van € 4 miljoen gegenereerd.
In de beginjaren van dit millennium besloot NS via een afzonderlijke dochteronderneming (Abellio) de gedereguleerde spoormarkt te betreden om zich op de liberalisering van de Europese markten voor te bereiden.
Oorspronkelijk is Abellio opgericht ter voorbereiding op de liberalisering van de Europese spoormarkt en NS te helpen haar doelstellingen in Nederland te halen.
De Britse overheid heeft de spoorwegen in 1993 geprivatiseerd.
Na 2018 was ook 2019 een jaar van groei voor Abellio UK, met de lancering van East Midlands Railway op 18 augustus en de aanhoudende groei van de bestaande activiteiten.
Abellio is sinds 2002 in het VK actief, met solide operationele- en financiële resultaten en tevreden klanten.
De Greater Anglia-concessie is op 16 oktober 2016 van start gegaan voor een periode van negen jaar.
Merseyrail is de langstlopende concessie van Abellio; Na een aanbesteding door Merseytravel ( de regionale concessieverlener en vervoersautoriteit van Liverpool en omstreken) rijdt Merseyrail sinds 2003 treinen in het stedelijk gebied in en rond
ScotRail is aanbesteed door Transport Scotland (TS) en exploiteert intercity-, regio- en voorstadsdiensten op het nationale spoornetwerk van Schotland.
Abellio begon op 10 december 2017 met de exploitatie van West Midlands voor een periode van acht jaar en drie maanden als onderdeel van een 70/15/15-venture met Mitsui en Japan Railways East.
Abellio is op 18 augustus 2019 gestart met de exploitatie van de East Midlands Railway-concessie.
Abellio London Bus (UK Bus) werd in 2009 geacquireerd. Abellio UK Bus heeft meer dan 2.500 medewerkers in dienst en rijdt ultimo 2019 met 790 bussen op 52 routes in Londen.