Onderstaande tabel vat de veelheid aan stakeholderdialogen van NS samen. De nummering verwijst naar de thema’s uit de materialiteitsmatrix.
Europees | Aard dialoog | Inhoud dialoog | Effecten dialoog op beleid NS | |
EU-instituten, CER, UIC, ERA | Informerend, creërend en positiebepalend | 15 | • | Versterken positie (internationale) reiziger en behartigen NS-positie als belangrijke personenvervoerder per spoor in Nederland. |
• | Optimaliseren van de samenwerking tussen Europese spoorwegbedrijven en - instellingen | |||
• | Duurzame investeringen in spoorwegsector die bijdragen aan klimaatdoelstellingen | |||
• | Herkenbaarheid NS als duurzame partner | |||
Nationaal (NL) | Aard dialoog | Inhoud dialoog | Effecten dialoog op beleid NS | |
Klanten (consumenten en zakelijk) | Informerend, creërend, monitoren | 2, 3, 6, 11 | Verbetering dienstverlening, o.a.: | |
Dienstregeling, OV-chipkaart, klanttevredenheid, afhandeling klachten en vragen, consumentenportfolio, zakelijk portfolio, samenwerking bus-, tram en metrobedrijven, toegankelijkheid | • | Livegang NS Flex. Inmiddels reizen ruim 55.000 klanten met het gemak van achteraf betalen. | ||
• | 40% korting op de IC direct-toeslag in de daluren om klanten meer te verleiden de rustigere daluren te verkiezen boven de volle treinen. | |||
• | Samenwerking Mecanoo, Gispen en NS m.b.t. visie op treininterieur van de toekomst en het betrekken van belangenorganisaties hierbij. | |||
• | Proef om overlast in de trein te melden via app of sms is na overleg met de Oogvereniging toegankelijk gemaakt voor reizigers met een visuele beperking. | |||
• | Bij de upgrade van de kaartautomaten is op verzoek van de Oogvereniging de eerste stap gezet in het introduceren van audio-feedback via een speaker of koptelefoon. | |||
• | Eerste succes in aanpassing collegetijden in Nijmegen om studenten in de hyperspitsdrukte te spreiden. Gesprekken met meerdere steden lopen. | |||
• | ZitplaatsZoeker in de NS-app wordt uitgerold op meerdere treintypes. Per coupé wordt zichtbaar waar de meeste vrije zitplaatsen zijn. | |||
• | Samenreiskorting nog laagdrempeliger. Sinds november ook beschikbaar als E-ticket. | |||
• | Aantal OV-fietsen uitgebreid met ruim 7.800 in najaar 2019. Groei in aantal ritten is ruim 24% t.o.v. 2017. | |||
• | GoAbout en Booking.com zijn gestart als pilots om verkoop van treinkaarten mogelijk te maken. Nog makkelijker om nieuwe groepen reizigers te winnen voor het OV. | |||
Aandeelhouder | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 7, 13, 14, 15 | ||
Prestaties NS, remuneratie, strategie, benoemingen, grote investeringen, normrendement van staatsdeelnemingen | • | Vaststelling financieel beleid en beloning directie | ||
• | Transparante verslaglegging volgens GRI | |||
• | Voortgang GRC-maatregelen en besparing efficiency maatregelen | |||
• | Voortgang strategie ‘Spoorslags Beter’ en consultatie bij vaststelling nieuwe strategie door RvC | |||
• | Risico kader voor buitenlandse activiteiten | |||
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 | Onder andere: | |
Prestaties NS, HRN-concessie, betrouwbaarheid, vervoercapaciteit, deur-tot-deurreis, HSL-Zuid-treindiensten, sociale- en spoorwegveiligheid, OV-chipkaart, toegankelijkheid, dienstregeling, transparantie, duurzaamheid | • | Vervoerplan 2019 | ||
• | Dienstregeling 2020 en 2021 | |||
• | Mid Term Review: evaluatie van de prestaties 2014-2019 en financiële balans, het actualiseren van de concessie voor 2020-2025 | |||
• | Marktordeningsonderzoeken o.a. naar decentralisaties, open acces en de positie van stations | |||
• | ZBO vorming ProRail | |||
• | Transparantie: dashboard prestaties | |||
• | Internationale treindiensten: komst directe Eurostar en nachttrein naar Wenen | |||
• | Waterttappunten op diverse stations | |||
• | Contouren OV Toekomstbeeld | |||
• | Frequentieverhoging Zandvoort t.b.v. Formule 1 | |||
• | Airport Sprinter | |||
• | Stappen richting nieuwe betaalwijzen (ook in NOVB verband) | |||
Nationale politiek | Informerend, intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 | Onder andere: | |
Strategie NS, operationele prestaties, duurzaamheid, circulaire economie, nieuw materieel, ERTMS, HRN-concessie inclusief HSL, internationale treinverbindingen, | • | Verbindingen van en naar landsdelen en versnelling van o.a. Noord-Nederland naar Randstad | ||
• | Onderzoek naar versnelling en uitbreiding internationale verbindingen | |||
• | Dialoog spitsmijden voor maatregelen om hyperspits te verminderen | |||
• | Programma Toegankelijk reizen met de trein | |||
• | Transparantie en level playing field, o.a. op stations | |||
• | Maatregelenpakket sociale veiligheid, pilot SMS + App voor melding incidenten in treinen | |||
Toezichthouders ACM, IL&T, Autoriteit Persoonsgegevens (AP) | Betrokkenheid, consulteren (‘guidance’) en informeren | 1, 2, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13 | • | Verbetering uitvoering en dienstverlening |
Beantwoorden van standaard- en ad hoc informatieverzoeken. | • | Bevordering compliance | ||
• | Transparantie | |||
• | Positieduiding | |||
• | Veiligheid op het spoor vergroten, zowel voor NS als branchebreed | |||
ProRail | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 | Onder andere: | |
Lange Termijn Spoor Agenda, ontwikkeling dienstregeling, prestaties spoorsysteem, beschikbaarheid infrastructuur, veiligheid, toegankelijkheid, stationsontwikkeling, ERTMS, duurzaamheid | • | Uitvoering Beter & Meer | ||
• | Samenwerking t.a.v. seizoenmaatregelen | |||
• | Samenwerking op het gebied van veiligheid(sbeleid) en toegankelijkheid | |||
• | Samenwerking op het gebied van stations (beheer, onderhoud, ontwikkeling en nieuwbouw) | |||
• | Een betere afstemming tussen infrastructuur en de dienstregeling [via de Stuurgroep MLT] | |||
• | Samenwerking ten aanzien van duurzame ontwikkeling en agendering op politieke agenda | |||
Locov | Intensieve betrokkenheid | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 | Onder andere: | |
Dienstregeling NS, tarieven, reisinformatie, OV-chipkaart, service aan de reiziger, Vervoerplan, klantoordelen, punctualiteit, nieuw materieel, buitendienststellingen, toegankelijkheid, internationale verbindingen, HSL-diensten, NS-strategie | • | Beter treinproduct door het verwerken van dienstregelingssuggesties van consumentenorganisaties | ||
• | Duidelijkere algemene voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging | |||
• | Verbeteringen in product Groepsretour (geëffectueerd in 2018). | |||
Verbeteringen in het voorstel om voor 2025 reisassistentie te introduceren op alle stations op het hoofdrailnet waar NS stopt, die door ProRail toegankelijk zijn gemaakt en waar de perronsituatie dat in verband met de transferveiligheid toelaat. | ||||
• | Geen verschillen tarieven eerste klasse tussen NS Flex en Reizen op Saldo naar aanleiding van het advies van de consumentenorganisaties (besluit oktober 2018, effectief in 2019). | |||
Belangenorganisaties, NGO’s, Anders Reizen (werkgeverscoalitie) en politiek | Betrokkenheid, consulteren, informeren | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 16 | Onder andere: | |
Bevorderen duurzame mobiliteit (via werkgevers), OV-bijdrage Klimaatakkoord, rol van NS bij opwek energie, positionering NS ten aanzien van zonneparken op land, klimaatneutraal maken van treinvervangend busvervoer, sociaal beleid, bevorderen toegankelijke treinreis voor mensen met een beperking | • | NS verduurzaamt haar eigen mobiliteitsbeleid door: vanaf 1 januari 2018 alleen nog 100% elektrische persoonsgebonden lease auto’s te faciliteren; middels een regeling medewerkers te stimuleren om met de (elektrische) fiets naar het werk te komen. | ||
• | NS draagt bij aan de het realiseren van de mobiliteitsmaatregelen in het klimaatakkoord. | |||
• | NS levert een bijdrage aan de energietransitie door het beschikbaar stellen van assets voor opwek van energie. | |||
• | NS sluit zich aan bij de aanbevelingen uit de gedragscode zonneparken op land met als doel de ruimtelijke impact van zonneparken op land zoveel mogelijk te beperken. | |||
• | NS implementeert in 2019 klimaatneutraal treinvervangend busvervoer en heeft in aanloop hiernaar toe de beoogde aanpak bij NGO’s getoetst en hun adviezen verwerkt. | |||
• | In diverse aanbestedingen SROI verplichtingen opgenomen voor leveranciers om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten | |||
• | NS introduceert op 5 stations de één-stap-verder service waarmee mensen met een visuele beperking op een complex NS-station worden begeleid naar aansluitend openbaar vervoer, de taxi of de halen/brengen locatie. | |||
• | NS breidt het aantal stations met assistentieverlening uit. | |||
• | NS organiseert een bewustwordingscampagne om medewerkers en reizigers te leren op een passende manier om te gaan met mensen met dementie in het OV. | |||
Vakbonden | Intensieve betrokkenheid | 4, 12, 16 | • | Implementatie afspraken CAO 2017-2020 en hieruit voortvloeiend HR-beleid |
CAO, sociale veiligheid, pensioenregeling, sociaal plan, personele en sociale consequenties bij organisatieveranderingen, signalen m.b.t. medewerkers-(on)tevredenheid, medewerkersbelangen, lange termijn NS-strategie | • | Uitvoering Sociaal Plan | ||
• | Uitvoering pensioenregeling | |||
• | Uitvoeren en evalueren maatregelenpakket sociale veiligheid en uitvoeringsbesluit | |||
Leveranciers, onderaannemers | Consulteren en kennismaken, onderhandelen condities , contractafspraken maken, intensiveren samenwerking, innoveren en ontwikkelen | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 | • | Realisatie mvo-doelstellingen (door verduurzaming hele keten) |
Duurzaamheid, specificeren, transparantie, financiële positie, integriteit, innovatie, betrouwbaarheid, risicomanagement, samenwerking, intensiveren | • | Introductie van nieuwe producten en diensten | ||
• | Focus op meer waardecreatie voor NS | |||
• | Focus op betrouwbaarheid en beschikbaarheid van producten en diensten voor bedrijfskritieke processen | |||
• | Meer aandacht voor compliance m.b.t. naleving wet- en regelgeving | |||
• | Wederzijdse verwachtingen afstemmen met leveranciers | |||
• | Introduceren nieuwe leveranciers | |||
• | Bevorderen samenwerking en innovatie met partners | |||
Media | Informerend, intensieve betrokkenheid | Alle NS-gerelateerde onderwerpen | • | Positieduiding |
• | Verbeteren beeldvorming NS in lijn met operationele prestaties | |||
Bestuurders en ambtelijke vertegenwoordigers provincies, metropoolregio’s en gemeenten, andere vervoerders en consumentenorganisaties | Informerend, onderhandelen, contractafspraken, crisismanagement, samenwerken, verkennen en onderzoeken | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12 | • | Nieuwe, modernere stations en herontwikkeling stationsomgeving |
Kwaliteit treindienst, drukke treinen, punctualiteit, netwerkontwikkeling, (her)ontwikkeling bestaande stations, OV- en Spoortafels, BO MIRT NWNL, OV Toekomstbeeld en OV Ontwikkelagenda, (Nationale) Omgevingsvisie, dienstregeling, grensoverschrijdend vervoer, OV-chippoortjes, (sociale) veiligheid, ketenafspraken, regionale concessies, geluidoverlast langs het spoor, knooppuntontwikkeling | • | Nieuwe afspraken nachttreinen en een vroege trein Almere - Schiphol | ||
• | Overeenstemming over het plaatsen en versneld in gebruik nemen poortjes | |||
• | Regionaal maatwerk voor treinvervangend busvervoer bij buitendienststellingen | |||
• | Gezamenlijke OV Ontwikkelagenda’s voor aantrekkelijke stations en betere bereikbaarheid van deur-tot-deur | |||
• | Maatwerk in HRN-dienstregeling en betere aansluitingen op regionaal OV | |||
• | Investering overheden in spoorlijn Haarlem-Zandvoort zodat NS extra treinen in de zomer en bij evenementen kan inzetten | |||
• | Haalbaarheidsonderzoek hoogfrequente Sprinterbediening op de westtak Amsterdam, Airport Sprinter en Sprinterfrequenties Noord-Brabant | |||
• | MIRT Multimodale Knoop Schiphol op investeringsagenda in samenhang met investeringen in Groot Amsterdam | |||
• | Diverse fietsenstallingen naar 1e 24 uur gratis, uitbreiding P+R-locaties | |||
• | Formuleren regionale ambities t.b.v. Toekomstbeeld OV | |||
• | Eindhoven Internationaal Knooppunt XL | |||
• | Deur-tot-deurreis (incl. MaaS-projecten) | |||
• | Optimaliseren dienstregeling Noord-Holland Noord | |||
Intern: centrale ondernemingsraad, decentrale ondernemingsraden, mbo |