Werving

De arbeidsmarkt blijft krap. Het aantal vacatures stijgt, de werkloosheid daalt, vergrijzing neemt toe en het aandeel jongeren in de arbeidsmarkt neemt af. Daarnaast veranderen banen, onder meer door technologische ontwikkelingen. NS merkt de krapte bij de werving in een aantal regio’s en op cruciale vakgebieden als techniek, IT, service en retail. NS heeft de ambitie om te blijven behoren tot de favoriete werkgevers van Nederland. We positioneren NS als werkgever door te vertellen wat we doen, hoe we dat doen en waarom. We laten in onze arbeidsmarktcampagnes een diversiteit aan collega’s zien, zij vertellen wat voor hen belangrijk is in werk en wat zij daarvan bij NS terugzien. We laten de verscheidenheid aan mogelijkheden zien om bij NS Nederland bereikbaar te houden voor iedereen en bij te dragen aan de mobiliteit in Nederland. Daarvoor zetten we verschillende wervingskanalen in, afgestemd op de doelgroep, en we betrekken eigen medewerkers bij het vinden van nieuwe collega’s. De arbeidsmarktcommunicatie vindt offline en online plaats, doelgroepgericht, met als pay-off ‘De reis van morgen begint bij jou’. Per doelgroep is onderzocht welke elementen in werken bij NS voor hun het meest van belang zijn. In onze campagnes geven we daar gericht aandacht aan.
We stonden in 2019 in de top 10 van Intelligence Group’s ranglijst voor favoriete werkgevers en in de top 5 favoriete werkgevers van Intermediair Imago Onderzoek. Daarnaast won Werkenbijns.nl de Digitaal Werven award voor de beste recruitmentsite van Nederland.
NS wierf dit jaar ruim 4.000 nieuwe medewerkers, waarvan zo’n 2.100 voor de retailformules op de stations. In 2019 hebben we 2.671 mbo-vacatures en 1.064 vacatures op hbo- en wo-niveau ingevuld (2018: 3.555 en 746). Er zijn 247 hoofdconducteurs en 103 medewerkers Veiligheid & Service aangenomen. Er gingen 49 trainees aan de slag. De inhuurdesk heeft 584 medewerkers geworven voor tijdelijke plekken.

Onboarding

Vanaf 2019 doorlopen nieuwe medewerkers een onboarding-traject, waarin missie en kernwaarden van NS centraal staan. Het traject start al bij contractondertekening met een pre-onboarding app die het mogelijk maakt om medewerkers gelijk welkom te heten en te informeren. De app biedt generieke informatie over NS als organisatie, gewenst gedrag, werkwijzen en bedrijfscultuur. Bij aanvang van het dienstverband doorlopen nieuwe medewerkers verplichte e-learningmodules waarin onder meer veiligheid en privacy centraal staan. Het onboarding traject wordt afgesloten met een 100% NS dag, die maandelijks wordt georganiseerd. Een halve dag persoonlijke kennismaking voor nieuwe medewerkers waarin zij de koers van NS, leden van de RvB en andere NS’ers leren kennen. Deelnemers beoordelen het traject met een 9,5.