Prestatie-indicator | Realisatie 2019 | Realisatie 2018 | Bodemwaarde 2019 | Streefwaarde 2019 |
Algemeen klantoordeel binnenland HRN | 89% | 86% | 74% | 80% |
In 2019 waren reizigers zeer tevreden over de prestaties op het hoofdrailnet. Ondanks de sterke reizigersgroei en daardoor vollere treinen gaf 89% van de reizigers een 7 of hoger, tegenover 86% in 2018. Reizigers zijn onder andere tevreden over de goede operationele prestaties zoals een hoge zitplaatskans en hoge reizigerspunctualiteit. Daarnaast dragen de klantoordelen voor de reinheid van de trein, de beleving van stations en het drempelloos reizen in belangrijke mate bij aan de tevredenheid. Ondanks de lichte daling van de zitplaatskans in de spits, is het oordeel van spitsreizigers over de beschikbaarheid van zitplaatsen wel licht gestegen. Dit komt door de betere informatie over drukte, waardoor reizigers gemakkelijker kunnen afwegen welke trein ze nemen. Ook spreiden reizigers zich hierdoor beter binnen een trein en komt de ervaren drukte beter overeen met de door reizigers verwachte drukte. Het algemeen klantoordeel wordt bepaald door diverse factoren in de dienstverlening, die wij overzichtelijk hebben weergegeven op de online pagina over het algemeen klantoordeel.