Leiderschap bij NS

Leiders bij NS opereren in een constant bewegende organisatie en context. Om hen te helpen daarin succesvol te kunnen sturen op en bijdragen aan NS-resultaten, werken we actief aan de ontwikkeling van hun leiderschap. In 2019 gaven we op basis van het nieuwe profiel voor leidinggevenden vorm aan de ontwikkeling van leidinggevenden in de top 50 van NS. De meeste van hen hebben deelgenomen aan een 360-gradenreflectie en zijn individueel en in teamverband gecoacht. Daarnaast is er in 2019 onverminderd aandacht geweest voor doorstroom van huidige en het klaarstomen van toekomstige leiders. Voor de sleutelposities hebben we voor korte of lange termijn opvolgers in beeld en wordt drie keer per jaar de opvolging gereviewd. Daarbij sturen we op meer diversiteit in de top 200 en in de opvolgingsplanning. 72% van onze Top 50 vacatures zijn in 2019 ingevuld met interne opvolgers.

Leiderschapsontwikkeling

Medewerkers die kunnen en willen doorgroeien naar een leidinggevende positie, bieden we ondersteuning op maat en in-company leiderschapsprogramma’s. Zo hebben we het CAP-programma voor een groep van 17 kandidaten voor managementposities afgesloten. Zes van hen hebben tijdens het programma een vervolgstap gezet. 90% van de deelnemers heeft via het programma de gewenste persoonlijke ontwikkeldoelen behaald. Een nieuwe groep van 20 kandidaten is inmiddels gestart en geeft met het maatwerkprogramma zelf vorm aan de stap die zij als leider moeten maken. In 2019 zijn in totaal 31 nieuwe trainees gestart met een van de traineeprogramma’s voor operationeel management, IT en techniek. Dat is een toename van 40% ten opzichte van 2018.