De trein is populair. Reizigers zijn tevreden en het aantal reizigers groeit. In 2019 zette NS de goede resultaten van 2018 voort.
Als aanbieder van duurzame mobiliteit zet NS zich elke dag in om bij te dragen aan een gezondere en duurzamere Nederlandse samenleving. Dit jaar zal de overheid de prestaties van de NS over de eerste helft van de concessie 2015-2024 beoordelen.
Nederland staat voor een ingrijpende klimaat- en energietransitie en forse uitdagingen op het gebied van woningbouw en toenemende mobiliteit. NS kan en wil daaraan samen met partners een belangrijke en duurzame bijdrage leveren.
Ons product en bijbehorende prestaties staan op een fundament van ruim 180 jaar kennis en ervaring. Afgelopen jaren hebben we met alle NS-collega’s en onze externe partners en stakeholders een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
NS levert duurzame mobiliteit aan 10,7 miljoen reizigers per jaar in Nederland. Daarmee dragen we bij aan de economische ontwikkeling en de bereikbaarheid van steden en regio’s en aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen.
Mensen willen snel, veilig, makkelijk en op elk moment kunnen reizen. NS wil dit mogelijk maken. We zijn een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein.
NS verzorgt elke werkdag ruim 1,3 miljoen treinreizen met ruim 5.000 Sprinter- en Intercitydiensten. Met name omdat er steeds meer reizigers bij komen, investeert NS in aanschaf, revisie en modernisering van treinen.
NS is een bedrijf met de basis in Nederland en met een Nederlandse aandeelhouder: de Staat der Nederlanden.
NS werkte in 2019 toe naar de midterm review over de eerste helft van de concessie (2015-2019), waarin de overheid in 2020 onze prestaties beoordeelt.
De reisbeleving van reizigers kent drie kernbehoeften. Dat zijn controle op de reis, de vrijheid om eigen keuzes te maken en waardering voor hen als klant. Die kernbehoeften vullen we in met waardevolle service en persoonlijke dienstverlening.
In 2019 waren reizigers zeer tevreden over de prestaties op het hoofdrailnet. Ondanks de sterke reizigersgroei en daardoor vollere treinen gaf 89% van de reizigers een 7 of hoger, tegenover 86% in 2018.
Eind 2019 reden op een doordeweekse dag ongeveer 270 treinen op de HSL-Zuid. Dat is meer dan is afgesproken in de vervoersconcessie. Het is daarmee een belangrijk onderdeel van het Nederlandse en internationale treinnetwerk.