Innovaties

Met innovatie verbeteren we onze dienstverlening en de kwaliteit van onze producten en daarmee de tevredenheid van reizigers over hun reis. Binnen NS zijn verschillende afdelingen verantwoordelijk voor innovatie en productontwikkeling. Deze vallen onder de verantwoordelijkheid van het bedrijfsonderdeel Commercie & Ontwikkeling. We stimuleren medewerkers om mee te denken aan innovatieve producten en werken nauw samen met sectorpartners en stakeholders, zoals leveranciers, aan nieuwe technologieën, diensten en producten. Samen testen we de innovaties en evalueren we of deze een positieve invloed hebben op de klantreis. Hieronder hebben we enkele innovaties beschreven die we in 2019 ontwikkeld en geïmplementeerd hebben.

Automatic Train Operation (ATO)

Reizigers waarderen een duurzame manier van reizen. NS heeft in 2019 het eerste experiment uitgevoerd om te ontdekken of automatisering in de treinbediening (automatic train operation, ATO) bijdraagt aan onder meer betere benutting van de spoorcapaciteit en minder energieverbruik. Er gaan meer experimenten plaatsvinden onder verschillende treinbeveiligingssystemen (ERTMS, ATB) en in het rangeerproces. De experimenten gaan uitgevoerd worden onder het zogeheten automatiseringsniveau twee (GoA 2). Dit betekent dat de machinist in rijden en halteren wordt ondersteund door de techniek. Tractie geven, rijden en stoppen zijn geautomatiseerd. De machinist neemt de besturing van de trein over wanneer dit nodig is.

Realtime monitoring

Met realtime monitoring kunnen we de conditie van treinen meten met behulp van sensoren in de trein. Daarmee kunnen we direct zien of de trein naar een onderhoudslocatie moet voor onderhoud of herstel, of dat er bijvoorbeeld een storing dreigt. Dit kan ons helpen om punctueler en zonder storingen te rijden. In 2019 hebben we realtime monitoring voor een proefperiode geïnstalleerd in een aantal Intercity’s en in nieuwe Sprinters. Daarnaast gebruiken we realtime monitoring bij TRAXX-locomotieven ook om ProRail en Infraspeed te informeren over mankementen in het spoor. Ook kan het ons helpen om storingen aan treinen op de HSL-Zuid sneller te verhelpen zodat uitval en stilstand kan worden verminderd.

Inzet drones voor onderhoudsinspecties

Jaarlijkse inspecties aan stations en andere gebouwen gebeuren vaak met hulp van steigers en hoogwerkers. Reizigers ondervinden daar soms hinder van. NS is in de zomer gestart met dronevluchten voor onderhoudsinspecties om het werk efficiënter, veiliger en tegen lagere kosten uit te voeren. Daarnaast ervaren reizigers minder overlast, omdat minder afzettingen nodig zijn op en rond het station. NS heeft toestemming om in stations en andere gebouwen professionele vluchten te maken. De drones maken foto- en filmopnames, zodat het mogelijk wordt om visuele controles effectiever en zonder hinder voor de reiziger uit te kunnen voeren.

Graffitidetectie en -preventie

NS en reizigers ondervinden veel hinder van graffiti op de treinen. NS ontwikkelt een app om de schoonmaak efficiënter te maken. Daarnaast maakt de app het mogelijk om aangifte van graffiti te automatiseren en een dossier op te bouwen over veelplegers, zodat bij een heterdaad direct gecontroleerd kan worden of de dader meerdere vergrijpen ten laste kan worden gelegd.

OV-gids voor persoonlijk reisadvies

In de NS Lab-app denken reizigers mee over de digitale reis van de toekomst, met name over stap voor stap reisbegeleiding. Zo kunnen ze zien hoeveel minuten ze nog hebben om de trein te halen en waar en wanneer ze moeten overstappen. Ook zonder een geplande reis biedt de app reisinformatie op basis van locatiegegevens. Reizigers beoordelen de elementen in de app, zodat we deze samen met hen kunnen verbeteren.

Ontwikkeling van artificial intelligence

Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, Philips en NS, willen artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) in Nederland met het programma Kickstart AI een boost geven. Ze willen de ontwikkeling van AI-technologie bevorderen en AI-talent in Nederland stimuleren. De vijf bedrijven pleiten ook voor de cruciale uitbreiding van lokale kennis en lokaal talent om op ethische wijze kunstmatige intelligentie te kunnen implementeren. Toepassing van AI draagt bij aan de aanpak van maatschappelijke uitdagingen, biedt nieuwe kansen voor de jeugd en versnelt de introductie van kunstmatige intelligentie in Nederland. Voor consumenten biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden om hun dagelijkse leven te verbeteren, zoals met persoonlijkere service en meer gemak en keuzes. Het is de bedoeling dat Kickstart AI onder meer een AI-competitie, academische benoemingen en een nationale AI-cursus gaat omvatten. NS heeft concrete uitdagingen waarvoor AI een oplossing kan bieden. AI kan bijvoorbeeld reizen met het OV makkelijker maken, zoals met de app en de beste combinatie van vervoersmiddelen. AI kan ook helpen het spoorsysteem beter te benutten.