Per 9 januari 2019 is de formule Starbucks overgegaan naar cateringbedrijf SSP en per 1 februari Smullers naar Lagardère. Met het sluiten van een huurcontract voor deze twee formules hebben we het proces van ‘overdragen van formules aan de markt’ afgerond. NS bedient met het retailbedrijf nu dagelijks klanten met de eigen formules Kiosk, StationsHuiskamers, Railcatering, Julia’s, automaten en de twee franchiseformules Albert Heijn to go en Rituals. De focus lag in 2019 vooral op de doorontwikkeling van de formules Railcatering en Julia’s en de optimalisatie en ombouw van het nieuwe concept van de Kiosk en de restyling van de StationsHuiskamer.
De ambities om klanten op stations makkelijker een verantwoorde keuze te laten maken worden onder andere zichtbaar in de nieuwe Kiosken en de duurzame proeftuin in samenwerking met de AH to go op Utrecht Centraal. In deze proeftuin kan de klant producten kopen uit een verantwoord roulerend assortiment dat duurzaam en/of lokaal wordt geproduceerd. Verder is de inrichting gemaakt van gerecycled treinmateriaal en wordt er zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal gebruikt om afval te beperken.
Verbeteringen formules
De formules Railcatering en Julia’s zijn verbeterd, met een vernieuwd assortiment voor de verschillende momenten van de dag en een nieuwe uitstraling. Bij Julia’s kunnen klanten hun maaltijd samenstellen of bestellen via een bestelzuil, of via de apps van Foodsy en Thuisbezorgd. De maaltijd staat dan klaar bij aankomst op het station.
In 2019 zijn 17 winkels van Kiosk omgebouwd naar het nieuwe concept waarbij de nadruk ligt op een wisselend aanbod gedurende de dag, aandacht voor duurzaamheid bij de inrichting en het makkelijker maken van een verantwoorde keuze uit het assortiment. Ook de start van de uitrol van zelfscankassa’s is een onderdeel van de optimalisatie. Verder zijn de 24 snackautomaten op station Utrecht Centraal vernieuwd met onder meer contactloos betalen.