In juni 2020 gaat Abellio starten met de derde fase van de exploitatie van Stuttgarter Netz (STN) en met de tweede fase van Rhein-Ruhr-Express (RRX) en zal zij blijven werken aan grensoverschrijdende verbindingen als Arnhem-Düsseldorf. Wij zullen ons vooral sterk maken voor een bevredigende overeenkomst met onze opdrachtgevers (OV-autoriteiten) over compensatie voor de extra personeelskosten als gevolg van de krappe arbeidsmarkt en de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomsten en voor een eerlijke boeteregeling voor ondermaats presteren als gevolg van niet door de vervoerder beïnvloedbare verstoringen in de infrastructuur. Een bevredigende overeenkomst is een voorwaarde voor winstgevendheid over de looptijd van de concessies. Zonder een dergelijke overeenstemming wordt het lastig om op de Duitse spoormarkt een redelijk rendement te behalen. Op basis van de gesprekken met de opdrachtgevers die momenteel worden gevoerd gaan wij er vooralsnog vanuit dat deze gesprekken tot een bevredigende uitkomst zullen leiden. Als gevolg van de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomsten en de mobilisatie van contracten in 2020, wordt een stijging van personeel verwacht vergeleken met 2019.