Een reis zonder drempels is een wens van al onze klanten, inclusief die met een beperking. Daarom maken we het reizen per trein ieder jaar toegankelijker. In 2019 hebben we aan de NS-app de mogelijkheid toegevoegd om reisassistentie aan te vragen bij het in- en uitstappen.
We hebben in 2019 15 extra stations voorzien van reisassistentie. Daarnaast stroomden in 2019 steeds meer volledig toegankelijke sprinters in. Deze treinen zijn voorzien van een schuiftrede die in combinatie met een perron op gelijke hoogte een zelfstandige instap mogelijk maakt. Ook beschikken ze over rolstoeltoegankelijke toiletten, tactiele elementen, knoppen voor assistentie en een auditief en visueel signaal bij de deuren.
In 2019 zijn we op stations met assistentieverlening gestart met de voorbereiding van een service waarbij rolstoelgebruikers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, niet langer 15 minuten voor vertrek aanwezig hoeven te zijn. Daarnaast hebben we de service ‘één-stap-verder’ geïntroduceerd op de stations Zwolle, Amsterdam CS, Utrecht CS, Rotterdam CS en Den Haag CS voor mensen met een visuele beperking die met reisassistentie reizen. Zij worden door de assistentieverlener op de genoemde stations begeleid naar aansluitend openbaar vervoer, de taxi of de halen/brengen locatie zodat zij hun reis kunnen vervolgen. Deze service is ontwikkeld in samenwerking met de Oogvereniging.