Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
flow

Zitplaatskans in de spits op de HSL

Prestatie-indicator

Realisatie 2019

Realisatie 2018

Bodemwaarde 2019

Streefwaarde 2019

Zitplaatskans in de spits (HSL-Zuid)

97,1%

94,0%

91,2%

94,9%

We willen onze reizigers op de HSL een goede dienstverlening bieden en binnen de infrastructurele mogelijkheden en met het huidige materieel prestaties verbeteren. Voor de Zitplaatskans op de HSL is dat goed gelukt, want ondanks de reizigersgroei op het drukste deeltraject Rotterdam-Schiphol (7,7%) was de zitplaatskans in de spits op de HSL-Zuid in 2019 hoger dan in 2018: 97,1% tegenover 94,0%. Deze hogere zitplaatskans komt vooral omdat we 32% meer zitplaatsen in konden zetten door meer en langere treinen. Meer treinen doordat de frequentie van de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam werd verhoogd met de IC Brussel als vijfde trein per uur op de HSL-Zuid. Langere treinen omdat alle binnenlandse IC direct-treinen zijn verlengd van zes naar zeven rijtuigen. Sinds december 2019 rijden enkele treinen tussen Rotterdam en Amsterdam zelfs met negen rijtuigen. Tot slot hebben ook de betere operationele prestaties – met name de daling van het aantal uitgevallen treinen – de zitplaatskans op de HSL-Zuid positief beïnvloed.

Toevoegen aan verslag
Print pagina