Merseyrail is de langstlopende concessie van Abellio; Na een aanbesteding door Merseytravel ( de regionale concessieverlener en vervoersautoriteit van Liverpool en omstreken) rijdt Merseyrail sinds 2003 treinen in het stedelijk gebied in en rond Liverpool voor een periode van 25 jaar. Abellio exploiteert Merseyrail als onderdeel van een 50/50-joint venture met Serco. Merseyrail bevindt zich inmiddels in de tweede helft van de concessie en richt zich de komende tijd op de uitvoering van vier grote projecten:
-
introductie van nieuwe treinen,
-
verdere uitrol van intelligente tariefsystemen,
-
een groter deel van het activabeheer van Network Rail overnemen en beheren, en
-
verhogen van de reizigersgroei door gerichte activiteiten.
De nieuwe treinen zijn via openbare aanbestedingen ingekocht door Merseytravel, worden geleverd door Stadler en zullen in 2020 en 2021 in gebruik worden genomen. In 2019 bleef Merseyrail hoog op de ranglijst van Britse exploitanten staan als het gaat om de tevredenheid van reizigers en de operationele prestaties. Voor het tweede achtereenvolgende jaar was zij de best presterende TOC in het VK volgens de PPM-meting. Merseyrail presteert ook op financieel gebied solide met een EBIT van € 14,6 miljoen (50% aandeel voor Abellio).
Merseyrail (op basis van 100%) | 2019 | 2018 |
(in miljoen €) | ||
Opbrengsten | 203,6 | 183,0 |
EBIT voor IFRS 16-effect | 26,0 | 24,9 |
IFRS 16-effect | 3,2 | - |
EBIT | 29,2 | 24,9 |
Overige financiële resultaten | -0,1 | 0,2 |
Winst voor belastingen | 29,1 | 25,1 |
Vennootschapsbelasting | -5,9 | -4,7 |
Nettoresultaat | 23,2 | 20,4 |
Nettoresultaat voor IFRS 16 impact | 21,0 | 20,4 |
Kapitaalinvesteringen | 0,8 | 1,6 |
Eigen vermogen toerekenbaar aan NS | 8,9 | 7,5 |
Capital at Risk Merseyrail | 8,9 | 7,5 |