Het bedrijf is gevestigd in Stuttgart. Op 9 juni 2019 werd de eerste fase en op 8 december 2019 werd de tweede fase van de exploitatie van STN in gang gezet. Zoals reeds beschreven kon de fabrikant, Bombardier, slechts een zeer klein aantal van de 52 bestelde treinen aan Baden-Württemberg leveren, zodat diverse vervangingsconcepten moesten worden ontwikkeld en uitgevoerd waarbij voertuigen van derden werden ingezet. Gedurende de eerste maanden na de start van de concessie was er begrip voor de ontstane situatie onder reizigers en belanghebbenden. Omdat Bombardier daarna nog steeds niet in staat was om te leveren, nam het aantal klachten van reizigers toe en rapporteerden de opdrachtgever, de politiek en de media over een problematische start van het netwerk.
In Pforzheim is voor Stuttgarter Netz een werkplaats gebouwd met drie sporen met een totale lengte van 120 meter en een rangeerterrein voor treinen. Deze stad in de buurt van Stuttgart in Baden-Württemberg heeft van oudsher een traditie op het gebied van treinen en is ideaal gelegen in het routenetwerk. Eind 2019 konden de nieuwe medewerkers in de nieuwe werkplaats met hun werk beginnen.