Samen met haar internationale partners verbindt NS Nederland met de grote steden en regio’s in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. Dat past in onze ambitie om binnen een afstand van 700 kilometer de internationale trein een aantrekkelijk alternatief te laten zijn voor een auto- en vliegreis.
In 2019 werden meer bestemmingen toegevoegd aan het treinboekingssysteem en waren ruim 3300 bestemmingen te boeken. Meer en meer mensen weten hun weg naar de internationale trein te vinden. Het aantal door NS International verkochte internationale treinreizen steeg met 15% ten opzichte van 2018 naar ruim 4 miljoen internationale reizen.
Naast de bestaande partners hebben we in 2019 een nieuwe partner toegevoegd: OBB, de Oostenrijkse Spoorwegen. In 2019 hebben we bekend gemaakt dat we per december 2020 een dagelijkse nachttreinverbinding Amsterdam-Wenen v.v. willen starten. Hiermee is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen.
Intercity Brussel
Intercity Brussel rijdt 16 keer per dag: 12 keer per dag Amsterdam Centraal – Brussel Zuid/Midi v.v. en 4 keer per dag Den Haag Hollands Spoor-Brussel Zuid/Midi v.v. In 2019 steeg de punctualiteit van Intercity Brussel en zijn er minder treinen uitgevallen. De punctualiteit lag namelijk in 2018 op 83,9% en de uitval op 6,5%; in 2019 stijgt de punctualiteit naar 85,4% en daalde de uitval naar 5,5%. Een van de oorzaken was een softwarefout in de locomotieven van de trein. Deze softwarefout is in maart 2019 opgelost. Verder is ook de zitplaatskans toegenomen. De IC Brussel is als vijfde trein in het uur over de HSL gaan rijden waarmee het aantal beschikbare stoelen tussen Amsterdam en Rotterdam is toegenomen.
Thalys
Sinds 1 april 2019 rijdt Thalys twee keer per dag naar luchthaven Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée/Disneyland. Per weekdag vertrekt 14 keer een Thalys uit Nederland richting Frankrijk. In september is bekend gemaakt dat Thalys per april 2020 een KLM-retourvlucht Amsterdam-Brussel zal vervangen waarmee een belangrijke stap wordt gezet om te realiseren dat vliegreizen worden vervangen door treinreizen. Dit is onderdeel van de actieagenda Trein-Vliegtuig waar wij samen met het ministerie van IenW, ProRail, KLM en Schiphol aan werken. De actieagenda ziet toe op initiatieven die het internationale trein- en vliegverkeer voor personen nog beter op elkaar laten aansluiten zodat er meer ruimte ontstaat voor duurzame groei.
ICE International en Intercity Berlijn
In de zomermaanden nam het aantal door NS International verkochte reizen toe met 17% t.o.v. dezelfde maanden vorig jaar. Samen met DB, het ministerie van IenW en ProRail heeft NS in 2019, op basis van een in 2018 uitgevoerde QuickScan, verder gewerkt aan het verkorten van de reistijd naar Berlijn met 10 minuten per dienstregeling 2021 voor een aantal treinen per dag. De reistijd wordt dan 6u12. We bekeken verder mogelijk kansrijke versnellingsmaatregelen op (middel)lange termijn zoals treinen die meerdere bovenspanningen aankunnen, slimme dienstregeling en infrastructurele maatregelen. Hierbij wordt nauw aangesloten bij de verdieping van het Toekomstbeeld OV 2040.
Eurostar
In 2019 is het aantal Eurostar treinen van 2 naar 3 per dag gegaan. Vanuit Nederland naar Londen gaat de reis gepaard met een overstap in Brussel en vanuit Londen naar Nederland is dit rechtstreeks. De verwachting is dat het wettelijk kader voor paspoortcontrole, die ervoor moet zorgen dat paspoortcontrole in Nederland voor 4 frequenties per dag gedaan mag worden, in het eerste kwartaal van 2020 rondkomt. Daarmee kan Eurostar in 2020 zonder overstap van Amsterdam naar Londen gaan rijden en duurt de reis van stadshart naar stadshart nog maar 4 uur. Verder is in 2019 een aanvraag bij Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan voor het rijden van een vierde frequentie.
Ajax neemt Eurostar naar Lille
Voor het uitduel tegen Olympique Lille in de UEFA Champions League is voetbalclub Ajax eind november per trein naar Frankrijk gereisd. Na de loting nam Ajax het initiatief om samen met NS te kijken naar de mogelijkheid om met de trein naar de uitwedstrijd in Lille te gaan als duurzaam alternatief voor een vliegreis. NS maakte deze treinreis mogelijk in samenwerking met Eurostar.