Het aantal STS-passages kwam in 2019 uit op 58 (2018: 61). Daarvan hebben er 38 plaatsgevonden binnen het Centraal Bediend Gebied (CBG) (2018: 47). ).
Mobiliteit levert Nederland veel op, op economisch en sociaal gebied, maar kost het milieu ook het nodige. Om in de toekomst Nederland mobiel te houden en te kunnen blijven reizen, is duurzaam reizen van essentieel belang.
NS is een van de grootste elektriciteitsverbruikers in Nederland. 90% gebruiken we voor het laten rijden van treinen en 10% voor gebouwen.
Het is de ambitie van NS om in 2030 circulair te zijn. Circulair inkopen is de sleutel naar een circulaire bedrijfsvoering en circulaire treinen en stations.
In 2015 hebben NS, ProRail en IenW de Green Deal afvalreductie en recycling ondertekend.
Consumenten letten steeds meer op duurzaamheid bij hun aankopen (in 2019 ruim de helft) en de diensten die ze afnemen. Extern marktonderzoek ‘Dossier Duurzaam’ geeft aan dat bijna 4 op de 10 consumenten ook bereid is daar meer voor te betalen.
NS koopt jaarlijks goederen en diensten in voor meer dan 1 miljard euro. In 2019 werkten we met ongeveer 4.300 actieve leveranciers in 23 landen.
Een reis zonder drempels is een wens van al onze klanten, inclusief die met een beperking. Daarom maken we het reizen per trein ieder jaar toegankelijker.
In 2019 bedroegen de opbrengsten van NS € 6.661 miljoen, een groei van 12,4%. NS Investeerde afgelopen jaar € 769 miljoen, vooral in de aanschaf van nieuwe treinen en modernisering van treinen.
De opbrengsten bedroegen € 6.661 miljoen in 2019 ten opzichte van € 5.926 miljoen in 2018, een stijging van 12,4 %. Het grootste deel van deze stijging is behaald in het buitenland.
De bedrijfslasten van NS stegen met € 637 miljoen, van € 5.745 miljoen in 2018 naar € 6.382 miljoen in 2019.
Om onze ambities waar te maken en het treinkaartje betaalbaar te houden, zijn een gezonde financiële positie en een gezond resultaat noodzakelijk. Dit rendement moet het gevolg zijn van goede operationele prestaties en tevreden klanten.