Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud
flow

Onze activiteiten en prestaties in Nederland

Leren bij NS

NS is een bedrijf waar mensen zich kunnen ontwikkelen in een diversiteit aan functies: rijden van treinen, service verlenen, veiligheid, in de winkels op het station, IT, Finance, data analytics en andere specialistische functies.

Mobiliteit

Als organisatieontwikkelingen gevolgen hebben voor medewerkers, zet NS vroegtijdig in op begeleiding naar ander werk binnen of buiten NS. Dit doen we om boventalligheid van medewerkers zo veel mogelijk te voorkomen.

Medezeggenschap

2019 was het eerste volle jaar waarin de ondernemingsraden van NS in de nieuwe samenstelling hebben gewerkt na de verkiezingen. Ze hebben in dit eerste jaar geïnvesteerd in opleidingen en gebouwd aan de constructieve samenwerking met bestuurders.

Medewerkerbetrokkenheid

In 2018 heeft het tweejaarlijks medewerkerbetrokkenheidsonderzoek plaatsgevonden. Omdat de resultaten van het MBO 2018 over de hele linie gelijkblijvend of licht stijgend waren, heeft er in 2019 geen NS brede actie plaats gevonden.

Ziekteverzuim

Het verzuimcijfer voor NS kwam in 2019 uit op 6,6% (2018: 6,0%). Daarmee is het ziekteverzuim verder gestegen. Hiervoor zijn diverse oorzaken, waaronder een ouder wordende populatie, lange functieverblijftijd en beperkte doorstroom.

Onze impact op Nederland

Bijna 11 miljoen Nederlanders maken elk jaar gebruik van NS en met dagelijks meer dan 1,3 miljoen reizen hebben we een grote impact op de maatschappij. Dat zien we op gebieden als mobiliteit, veiligheid, emissies en onze bestedingen.

Sociaaleconomische impact door mobiliteit en reistijd

NS en de ketenpartners creëren sociaaleconomische impact door mobiliteit te bieden en mensen in de gelegenheid te stellen te reizen om te werken, studeren of recreëren en zo een bijdrage te leveren aan de economie.

Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid

Onze negatieve milieu-impact is onder andere het gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Sociaaleconomische impact door veiligheid

NS draagt bij aan een veiligere samenleving door veilig vervoer en een veilige omgeving te bieden aan reizigers en medewerkers. We werken aan arbeidsveiligheid, sociale veiligheid, en veilig reizen.

Sociaaleconomische impact op gezondheid door een actievere levensstijl

Reizigers die gebruikmaken van onze diensten worden daardoor actiever. Deze sociaaleconomische impact hebben we in 2018 voor het eerst berekend.

Sociaaleconomische impact door opleidingen, inzetbaarheid medewerkers en diversiteit

NS heeft ook een positieve sociaaleconomische impact op de maatschappij door kennis, vaardigheden en talenten van medewerkers te ontwikkelen, naar duurzame inzetbaarheid te streven en een diverse en inclusieve organisatie te zijn.

Sociaaleconomische impact door bestedingen

Met onze eigen bestedingen zoals inkoop, investeringen en salarissen hebben we een sociaaleconomische impact op de maatschappij. Daardoor dragen we onder meer bij aan toegevoegde waarde en werkgelegenheid bij leveranciers.